Hoe 2020 de Employee Experience voor altijd veranderd heeft
Boyd Ridder

Door: Boyd Ridder op April 16th, 2021

Print/Opslaan als PDF

Hoe 2020 de Employee Experience voor altijd veranderd heeft

Employee Experience

Geschatte leestijd: 3 min.

Een studie van Deloitte uit 2019 laat zien dat bedrijfsleiders en HR‐managers het verbeteren van de employee experience (EX) belangrijk vonden en dat 28 % dit zelfs als dringend ervoeren. Destijds hadden we nog niet te maken met een pandemie en was er sprake van lage werkloosheid. Professionals veranderden vaker van baan en daardoor was het bieden van een optimale werknemerservaring essentieel voor het behoud van talent.

Toen veranderde COVID‐19 alles.

In de afgelopen maanden is de definitie van employee experience volledig veranderd en hebben we deze verbetering van werknemerservaring voor hele andere doeleinden nodig. Tijdens het begin van de pandemie waren de meeste firma’s druk bezig met overleven. Hoewel ze zich bekommerden om het ondersteunen van het personeel werd de focus toch meer op de essentiële zaken gelegd. Bedrijven richtten zich op het niet hoeven ontslaan van werknemers, het welzijn van het personeel en de mogelijkheid tot het voortzetten van activiteiten, terwijl het duidelijk was dat er grote uitdagingen aan zaten te komen. Nu de arbeidsmarkt weer een beetje op gang begint te komen en bedrijven zich bezighouden met het werken van de toekomst is het van groot belang dat leidinggevenden de behoeften van werknemers opnieuw evalueren. Wat heeft het personeel nodig om succesvol te werken, en wat voor een employee experience kunnen wij ze bieden?

Volgens veelgevraagd auteur Jacob Morgan bestaat de zogenaamde “Employee Experience Equation” uit 40% werkcultuur, 30% technologie en 30% fysieke werkomgeving. Maar is dit model nog wel relevant met alle veranderingen van de afgelopen tijd? Zijn de prioriteiten voor een goede werknemerservaring verschoven nu de nadruk meer op thuiswerken ligt? Hier leest u een aantal belangrijke punten om rekening mee te houden bij het evalueren en aanpassen van uw EX‐strategie.

Technologie en flexibiliteit zijn belangrijker dan een leuk kantoor

De afgelopen jaren waren gratis lunches, een sportschool in het gebouw en andere manieren om het kantoor zo aantrekkelijk mogelijk te maken erg populair. In de huidige situatie is het dan ook de vraag; hebben deze extraatjes nog steeds dezelfde aantrekkingskracht voor personeel wanneer een groot percentage ervoor kiest om op de lange termijn vanaf het thuiskantoor te werken?

Onderzoeksbureau Gartner stelt dat bijna de helft (48%) van alle werknemers in de voorzienbare toekomst thuis zal blijven werken – en nu leidinggevenden in de praktijk hebben gezien hoe dit de productiviteit ten goede komt is het zeer waarschijnlijk dat dit niet snel zal veranderen. Zelfs voor degenen die wel naar een fysieke werkplek gaan zullen zaken er de aankomende tijd heel anders uitzien en ook anders aanvoelen. Met aanvullende veiligheidsmaatregelen zoals mondkapjes en strengere protocollen kan het zijn dat bepaalde zaken zoals gratis yogalessen of lunches met collega’s uitgesteld worden of aangepast moeten worden. Dat houdt natuurlijk ook gelijk in dat deze voordeeltjes op de werkvloer veel minder impact hebben op de employee experience.

In plaats daarvan krijgen technologie en flexibiliteit dan ook de prioriteit. Bedrijven dienen te blijven investeren in oplossingen en tools die samenwerking op afstand mogelijk maken om een volledig op afstand werkend team of hybride werknemers te ondersteunen. Digitalisering is dan ook de beste manier om het leven eenvoudiger te maken. Het is belangrijk dat medewerkers de flexibiliteit hebben om werk makkelijk te combineren met hun privéleven. De afgelopen twee maanden hebben ons laten zien dat strenge regelgeving over werkuren en presentieplicht op kantoor vaak niet nodig zijn. Het versoepelen van deze regels zal de employee experience dan ook verbeteren en uw personeel meer aanpassingsvermogen geven bij het aangaan van toekomstige uitdagingen.

 

2021 Megatrends

 

HR moet toegankelijker worden, ook op afstand

Werknemers zullen veel vragen hebben in de aankomende maanden en jaren, of uw bedrijf nu weer zijn kantoren opent of niet. Daarom is het belangrijk dat HR goed is voorbereid om werknemers te ondersteunen bij het leren begrijpen van nieuw beleid en het maken van aanpassingen. Zo voelen uw werknemers zich comfortabel bij veranderingen en zijn ze goed voorbereid op de nieuwe manier van werken.

Een aantal factoren zijn van belang om personeelszaken toegankelijker te maken. Het is belangrijk dat werknemers toegang hebben tot een recente, makkelijk te navigeren en (het liefst) gepersonaliseerde kennisdatabase, waar ze dag en nacht terecht kunnen voor antwoorden op hun vragen. Daarnaast hoeft personeel wanneer ze wel een HR‐medewerker willen spreken niet naar het juiste emailadres te zoeken of naar kantoor af te reizen om antwoord op hun vraag te krijgen. Een solide Employee Case Management systeem maakt het voor werknemers makkelijk om verzoeken in te dienen bij de juiste persoon en een snelle reactie van personeelszaken te krijgen. Dit resulteert in een soepele ervaring waarbij iedereen tevreden blijft en bij alle communicatie betrokken is.

Regelmatige feedback is essentieel bij minder overzicht

Binnen kantoren waar nauw wordt samengewerkt controleren managers vaak hoe het met het team gaat door het kantoor te doorlopen en even bij de teamleden langs te gaan. Wanneer er sprake is van een hybride werkplek of zelfs een volledige virtuele werkomgeving wordt dit steeds moeilijker. Non‐verbale communicatie wordt eerder over het hoofd gezien of niet goed geïnterpreteerd wanneer gesprekken via de email, videoconferentie of chat worden gevoerd. De signalen kunnen gemist worden totdat de employee experience van een werknemer zodanig slecht is dat hij of zij ontslag neemt. Managers kunnen het zich niet veroorloven om kwalitatief hoogstaand personeel te verliezen door problemen die makkelijk voorkomen hadden kunnen worden, vooral nu er weer meer opties op de arbeidsmarkt zijn.

Deze zogenaamde blinde vlekken binnen het bedrijfsbeleid kunnen verholpen worden door digitale feedbacktools te gebruiken, zoals surveys. Deze geven de ervaring van zowel personeel op kantoor als thuiswerkende teamleden weer, kunnen regelmatig op grote schaal worden ingezet en kosten weinig moeite.

HR‐managers zijn minder tijd kwijt aan het analyseren van feedback wanneer tijdsgevoelige problemen snel worden geïdentificeerd en verholpen. Hierbij kunnen tools die open antwoorden en kunstmatige intelligentie (AI) gebruiken uitkomst bieden. Met deze optie tot uw beschikking kunnen honderdduizenden surveys in slechts een paar minuten worden geanalyseerd en kan het onderliggende sentiment van uw personeel worden beoordeeld. Personeelszaken en leidinggevenden krijgen zo op elk gewenst moment een goed idee van de werknemerservaring van het personeel, waardoor ze direct verbeteringen kunnen implementeren die frictie verminderen en de employee experience verbeteren.

Diversiteit, inclusiviteit en erbij horen zijn vaste kernwaarden

De pandemie waar we mee te maken hebben is niet de enige factor in het herdefiniëren van de employee experience in 2020. De recente discussies over raciale ongelijkheid en gelijke kansen heeft leiders bewuster gemaakt van het feit dat diversiteit, inclusiviteit en erbij horen prioriteit horen te hebben binnen elke bedrijfscultuur. Kandidaten en personeel letten hier tegenwoordig ook veel meer op en hebben aandacht voor het denken en doen binnen uw bedrijf. Een goed doordachte aanpak op deze punten is dan ook essentieel in het aantrekken en behouden van talent en voor het benutten van alle voordelen van de diversiteit binnen onze samenleving.

Het is voor bedrijven cruciaal om eerst de eigen zaakjes op orde te krijgen voordat het vertrouwen van ondervertegenwoordigde bevolkingsgroepen gewonnen kan worden. Uw HR‐afdeling is dan ook essentieel voor het bekrachtigen van beleidsvoering rondom discriminatie en intimidatie door middel van duidelijke communicatie en daadkracht. Hierdoor voelen ondervertegenwoordigde werknemers zich gesteund, gehoord en begrepen. Zelfs in een online werkomgeving neemt dit aspect van bedrijfsbeleid‐ en organisatie een prominente plaats in en wanneer u dit inzet als kernwaarde voor uw nieuwe EX‐strategie kunnen leidinggevenden een bedrijf creëren waar talent van alle culturen zich kan ontwikkelen.

De employee experience is veranderd en uw bedrijf moet meeveranderen

Dit is een cruciaal moment voor de werknemerservaring. Overal ter wereld denken werknemers na over hun behoeften en benodigdheden om succesvol te zijn binnen deze nieuwe werkomgeving. Het is aan bedrijven om hier aandacht aan te besteden of een verminderde concurrentiepositie te riskeren.

Leer meer over de voordelen van HR‐functionaliteit en hoe dit bij kan dragen aan een positieve employee experience. Ondersteun uw personeel vanaf elke locatie en op elk tijdstip. Download nu onze nieuwe whitepaper voor een rapportage over het begrijpen van HR Case Management.

2021 Megatrends
Let's talk HR Podcast

Over Boyd Ridder

Business Development Manager